Gladsaxe Lokalhistoriske Forening
   Oprettet 1941 som Historisk-topografisk Selskab for Gladsaxe Kommune

Lerkar

 Årbøger 
 Andre publikationer 
 Gladsaxes historie 
 Efter reformationen 
 1800-tallet 
 1900-1919 
 1920-1939 
 1940-1959 
 1960-1979 
 1980- 
 Om foreningen 
 Bestyrelse 
 Vedtægter 
 Bliv medlem 
  Forside  
  Arrangementer  
  Årbøger  
  Gladsaxes historie  
  Om foreningen  
  Links  
 

Gladsaxes historie            

   

Oldtid-Middelalderen

Efter Reformationen

1800-tallet

1900-1919

1920-1939

1940-1959

1960-1979

1980-

   

1920
1920 12. maj nedhaledes flagene over Gladsaxe Fort, Bagsværd fort, Buddinge batteri og Tingbjerg batteri. Læs mere
i årsskrift 1968.

1921 Søborg får sit eget Kirkesogn.

1922 Søborg Apotek åbner 8.april.

1922 Posthuset på Søborg Hovedgade 77 åbner.

1922 Vognmand Poul Thomsen får koncession på rutebilkørsel mellem Bagsværd og Lyngby.


1924 Sporvognen kommer til Søborg 16.maj - se mere om linje 16 på Sporvognen i Søborg og vognstyrer.dk.

1924 Grundejerforeningen overtager "Afholdscafeen", sælger "Harry" og etablerer Borgernes Hus på Søborg Hovedgade 77.

1924 Frederiksborgvej omægges, så den direkte forbinder Buddinge med Bagsværd. Før fulgte vejen først nuværende Buddingevej mod Nord, og derefter Gammelmosevej mod vest.

1925 Af postale grunde måtte flere veje i Søborg skifte navn f.eks. kom Gladsaxe Alle til at hedde Svend Flerons Alle og senere Maglegårds Alle. En forlængelse af den oprindelige Maglegårds Alle.

1927 Gladsaxe sogneråd erhverver Aldershvile Slotspark.

1930

1931 Anlægget af Københavns Kommunes vandværks højdereservoir på grunden ved Tinghøj påbegyndes.

1934 Entreprenørformaet Monberg og Thorsen erhverver den første industribyggegrund på Gladsaxevej og 2 år senere åbner farve og lakfabrikken Dyrup & Co.

1938 NESA åbner Trolley buslinien fra Søborg Torv.